Sunday, October 24, 2010

Berdikari part 3

Posted by | |

Tak tahu kenapa, tapi saya sangat suka dengan kata-kata ini. "Erti hidup pada yang memberi dimana segala kebaikannya diterima dan segala keburukannya diredhai." Back to the topic berdikari ye...

1) Bila saya sudah menyewa rumah, baru saya tahu yang sememangnya peralatan rumah itu tidaklah semurah yang disangka. penyapu yang cikai-cikai je dah RM8. Aih... cakap pasal penyapu baru saya teringat, beberapa hari yang lepas saya dah patahkan penyapu rumah. sebenarnya time mengemas dapur, ternampak seekor lipas. Nak spray Ridsect pula tak ada. So i just grab penyapu and pukul lipas tu. The thing is, lipas tak mati tapi penyapu pula yang patah. tak pasal-pasal saya kena beli penyapu rumah yang baru. I said to my mum, "lepas stay sendiri baru tahu peralatan rumah bukannya murah". then my mum cakap, "now you know yang barang rumah bukannya murah. Dah duduk sendiri baru tahu. Selama ni asyik minta duit. Bila dah berdikari baru tahu bukan senang nak cari duit." There is one time, saya cakap pada papa, "Papa kerja susahla. kadang-kadang tak tahu buat dan tak suka buat." Then my dad said to me, "kerja mana ada yang senang. what you need to do is to learn. Bukan senang nak dapat duit." Kadang-kadang kalau saya rasa saya give up, saya akan buang jauh-jauh perasaan give up tu sebab saya tak nak my dad cakap saya cepat give up.

2) Saya sangat susah nak ingat jalan. Dulu time belajar dekat Uni dulu pun saya boleh sesat on the way nak pergi class. Kadang-kadang if saya jalan dengan kawan-kawan, i just follow them. If kawan saya sesat, then dengan saya sekali akan sesat. Saya sangat takut keluar jalan-jalan seorang diri. Sebab saya tahu saya cepat lupa jalan. Kadang-kadang kalau saya masuk shopping complex, pasti saya akan lupa jalan masuk bila nak keluar nanti. Maybe sebab saya tak pernah concern untuk mengingati benda-benda macam ni. Jadi, bila dah kerja sendiri, saya belajar mengingati benda-benda macam nie. Sebab kadang-kadang i need to attend conference. So i learn how to go there using transit. Awal-awal lagi i will ask Mr. Google to help me and give me the map. Thanks Mr. Google for helping me a lot.

1 comments:

atie said...

gila ganas~penyapu patah~hahah
workout ke?haha

Post a Comment