Thursday, October 21, 2010

Berdikari part 2

Posted by | |

Sekarang lunch hour, so ingat nak update entry pasal berdikari since hari nie saya ganti puasa. Hehe... lepas nie saya merdeka sebab puasa ganti dah habis. Actually ingat nak sambung update entry berdikari semalam. But emo punye pasal hari nie je la update. Okay, since bila dah start kerja kat Kl...

1) Lepas sebulan kerja kat KL baru dapat cari rumah sewa. And right now i'm staying with my adik, Abby (Time kechik panggil baby. Dah besar dia suruh tukar panggil Abby. Malu la tue.. haha...). Honestly the owner house is Indian. So bila masuk rumah tue macam-macam nak kena buat. Salah satu nye saya kena samak rumah. Uishh.. before this saya tak pernah concern bab samak nie. Sebab saya mana pernah terpijak tahi anjing ke apa ke... hehe.. Jadi benda yang saya belajar adalah bab samak. Mula-mula saya fikir juga, uishh... rumah tingkat 4 plus larat ke nak angkut pasir banyak-banyak naik atas. Lagi satu, kat KL nie mana nak cari pasir? Then one of my friends tell me, ada satu sabun yang memang dah dibuat khas untuk samak. Nama sabun tu Taharah. Jadi saya pun pergilah kedai beli sabun tue. Samak menyamak nie memang penat la. Samak bahagian dapur je berjam-jam. Yela.. mau 7 round kena mop. Nama pun lagi menyamak. Penat jangan cakap la.

2) Dah duduk sendiri nie saya belajar memasak. Haha.... yang ni paling klakar. When i stay with my family, tugas saya hanya cuci pinggan mangkuk or tolong my mum sikit-sikit. So bila dah stay sendiri, saya belajar memasak. Mula-mula masak nasi, guna rice cooker je pun, saya risau. Hehe... takut nasi keras la itula... Saya belajar macam mana nak handle rumah. Macam mana nak order tong gas, bayar bil, beli groceries dan macam-macam la. Masa mula-mula order tong gas, saya tak tahu patut beli yang besar ke kecik. So last-last saya beli yang saiz sederhana. Tue pun siap minta pakcik yang hantar tong gas tu tolong pasangkan tiub gas ke dapur sebab saya takut nak pasang sendiri. Bukan apa, takut kalau pasang tak betul. Kang tak pasal-pasal meletup satu rumah. Peralatan dapur pula mama yang tolong pilihkan. Sebab kalau saya pilih, saya tak tahu kuali tue elok ke, cepat karat ke, berlubang ke. Nasib ada mama tolong pilihkan. hehe~ So bila peralatan dah ada, saya dan adik memasak la apa-apa yang patut. Dari zero knowledge, at least sekarang nie saya dah tahu memasak a few menu. X de la sedap, tapi boleh la telan. haha.. Everytime kalau saya masak, kat tangan mesti ada recepies notes. And sometimes Abby akan ada sebelah saya untuk tengok apa yang saya buat. Haha.. dia takut keracunan kot. hehe. Lagi saya juga belajar buat kek batik. The only kek yang saya tahu buat. And abby pulak tahu buat caramel. Jadi either i eat caramel or kek batik. Sebab tue je yang kami tahu buat setakat nie.

Rasa macam entry dah panjang. Next time sambung lagi entry pasal berdikari ok..

0 comments:

Post a Comment