Thursday, December 15, 2011

Money Sense

Posted by | |

Since dah bekerja ni, benda yang saya mesti buat everyday is to update my financial statement. Ini adalah benda yang saya tak pernah miss. Kira 'wajibalngunnah' la juga. This is important since by doing this baru saya tahu saya punya cash flow banyak habis dekat mana.


Above is one of the book yang saya baca recently in order to know more about financial management. Actually this book is quite okay untuk orang yang tak ada any basic knowledge in accounting or financial macam saya. Erm, kiranya kalau baca buku ni, kita boleh agak either kita punya tahap kewangan ni dah stabil ke tidak. Let say we want to buy an asset, duit yang kita ada tu cukup ke tidak. How much do we have to spent everyday. Kalau kita nak cut cost atau nak buat savings, banyak mana yang patut kita simpan every month in our bank account.

Dah one year and a half bekerja, rasa macam dah tiba masa untuk saya mengumpul asset. Kita juga digalakkan untuk buat our future financial plan. Kiranya bila kita dah tua nanti, asset apa yang kita patut ada. Emergency plan pun patut ada since kita pun tak akan tahu what will happen to us in the future. So... kalau rasa-rasa belum buat sebarang perancangan di masa hadapan, belajarlah berbuat demikian. Baik untuk kita juga betul tak?

regards,

0 comments:

Post a Comment