Saturday, January 1, 2011

Saya rindu...

Posted by | |

Saya tidak rindu pada sesiapa. Tapi saya rindu negeri dibawah bayu. Negeri yang penuh dengan kenangan. Zaman kanak-kanak saya disini. Separuh usia saya banyak dihabiskan di negeri ini. Disini saya kenal erti persekolahan. Di sini juga saya kenal erti persahabatan. Almost 14 years berada di negeri bawah bayu. Dan saya akui saya sangat merindui negeri ini.


Memandangkan ayahanda harus bertugas di kelantan, so we all satu family move out from Sabah to Kelantan. Well, semua kena start all over again. Dari kawan, sekolah, dan segalanya harus dicari. Alasan ayahanda saat ditanya kenapa ingin berpindah ke Kelantan? katanya dia merindui kampung halaman. Dia mahu anak-anak mengenal saudara mara. Dan dia mahu kerjayanya dihabiskan dinegeri sendiri. Bukan di negeri dibawah bayu ini.

Ada kebenaran pada kata-kata ayahanda itu. Saya tak kenal siapa saudara mara saya. Siapa nama causin, uncle dan auntie saya. Dan saya tak kenal asal usul saya sendiri. Pendek kata, i know nothing tentang negeri kelahiran saya sendiri. Kalau nak suruh bercakap guna loghat kelantan... haha... memang tak serupa lansung. Ada orang cakap telor saya macam orang siam.

After berpindah ke Kelantan, i spent like almost 4 years dekat sana. Then up until now, rasanya dalam 7 tahun, masa saya banyak dihabiskan di KL. Study, kerja dan segalanya banyak dihabiskan di ibu kota ini. Saat ini masih dalam keadaan ingin belajar mengenal dan memupuk kecintaan terhadap negeri Cik Siti Wan Kembang. Belajar bertutur loghat negeri dengan gigih. Haha~ walaupun masih pelat dan berterabur, but i realize yang dah banyak improvement dari segi pertuturan. Cuma dari segi penulisan tu still totally fail. Kalau my adik SMS me dalam loghat Kelantan. I need to ask somebody else to translate it to me. Kadang-kadang saya cuba faham sendiri-sendiri. Tapi kalau dah tak faham juga, i need to ask my adik untuk guna bahasa melayu. Sekurang-kurangnya, saat ini saya sudah kenal saudara mara saya. Hehe~

Saya rasa satu kerugian kalau saya tidak mengenal asal usul saya sendiri. Tapi saya akui, negeri bawah bayu yang dah lama saya tinggalkan itu penuh dengan kenangan. Dan saat ini sedang berkira-kira untuk mencari masa yang sesuai. Negeri itu harus dijejak kembali.

6 comments:

atie said...

test

atie said...

herm..kalau aku try laptop opis..pki xp..xleh..klu ni pki laptop aku..leh..

E.d.Y said...

xpernah sampai sabah lg

ierayahaya said...

EdY: wat arr trip pi sabah.. nnt aku nk join.. hahaha~

toyolkiut said...

best..
nk ikut..
please..

ierayahaya said...

@toyolkiut: jumm kita wat trip. ramai2 pg br best.. huhu~

Post a Comment