Tuesday, January 11, 2011

Mari kuatkan Tulang!

Posted by | |

Peace be upon you. Hai readers,

Adakah anda mahu menjalani gaya hidup yang sihat? Okay, ramai akan agree kalau inginkan gaya hidup yang sihat maka kita harus punya gaya pemakanan yang seimbang dan amalkan exercise. Sebahagian dari mempunyai kesihatan yang baik adalah dengan mempunyai tulang yang kuat. Tahukah anda, jisim tulang memuncak ketika usia 20-30 tahun. Selepas itu ianya akan berkurangan. Maka, penting untuk kita semua mengambil kalsium secukupnya untuk mengekalkan kekuatan tulang pada masa akan datang.

Sinaran matahari pada waktu pagi mengandungi Vitamin D dan ini membantu meningkatkan kesihatan tulang dan mencegah Osteoporosis. Akan tetapi, anda harus ingat, berjemur di pagi hari selepas pukul 9Am adalah tidak digalakkan. Ini kerana, pancaran radiasi dari Sinar UV A dan B merbahaya kepada manusia dan boleh mengakibatkan cancer kulit serta mempercepatkan kedutan pada kulit.

Selain bergantung kepada sinaran matahari, adalah amat digalakkan sekiranya kita mengamalkan minum susu setiap hari. Susu dan makanan yang mengandungi Kalsium amat baik untuk tulang. Pengambilan Kalsium secukupnya membantu melambatkan proses osteoporosis (kadar penipisan tulang, tulang rapuh, dll).


Produk di atas dapat membantu menguatkan tulang kita. Haha~ Actually i just bought this thing. Budget nak amalkan minum susu sebelum tidur. Dah besar-besar ni takkan nak minum susu baby. Jadi belilah susu orang dewasa. Haha~ jum semua readers. Kita minum susu!

References:
1)http://www.resep.web.id/kesehatan/matahari-pagi-untuk-tulang-kuat.htm
2)http://carahidup.um.ac.id/2009/10/nutrisi-tepat-agar-tulang-kuat/
3)http://hsifles.wordpress.com/2009/12/23/6-cara-bikin-tulang-kuat/

6 comments:

Sandra Azwan said...

susu sedap! ;-)

tHANKS babe..

ierayahaya said...

@SANDRA AZWAN: You are welcome! ;p

atie said...

aku makan calacte je..susu xlarat nak telan hari2..calcium tablet tak rasa..

ierayahaya said...

@Atie: hehe.. aku ok jer susu hari2.. kalau white milk je yg x ok nak telan hari2..

baincardin said...

HDR on animals! Jom layan...^_^

ierayahaya said...

@baincardin: hai! huhu.. jom layan juga.

Post a Comment