Tuesday, November 30, 2010

Tamak ke?

Posted by | |

Berapa banyak email account yang anda ada?
Perlu ke ada banyak-banyak email account?
Habis kalau ada banyak macammana nak maintain?




Tadaa~ saya ada 5 email accounts. Uishh~ buat apa sampai banyak2 tu? Bila saya cakap saya ada 5, ada kawan tanya, uishh~ macammana nak maintain? Kenapa saya ada sampai 5 email account?

GMail: Selalu orang guna Gmail untuk kegunaan rasmi. Rasmi disini saya maksudkan bila nak apply kerja misalnya. Dan bila orang guna GMail, selalunya orang akan letak nama sebenar. Bukan nama cartoon atau nama samaran. And for your information, GMail win first reader's choice awards 2010 under Best free email services. Tak percaya? Ha~ please visit this link. Saya guna GMail untuk apply kerja atau sebarang urusan rasmi yang lain.

Hotmail: Ha, yang ni saya guna untuk kegunaan tak rasmi. Selalunya segala message dari FaceBook akan masuk dekat hotmail. Kalau orang tag kita or comment banyak-banyak dekat FB, kan ke banyak betul email nak kena delete. Jadi having separate account untuk FB can make our job easier. Sekali tick terus boleh delete semua.

Yahoo: Kenapa ada sampai 2 yahoo account? Satu khas untuk Yahoo Messenger. Kadang-kadang ada kawan suka hantar message through YM. jadi having separate account for this will help us monitor all kind of messages from friends. Kalau YM kena spam or virus, it won't really affect banyak benda. Satu lagi yahoo account, saya buat untuk kegunaan suka-suka.

Microsoft Outlook: Ha, yang ni untuk kegunaan rasmi pejabat. Separate personal account from work account. Kalau buka outlook ni, kadang-kadang boleh rasa nak kena heart attack. Kenapa? sebab sekali refresh, bertimbun kerja masuk.

Kalau dah ada banyak-banyak account, macammana nak maintain? Ha~ yang ni senang je, buka setiap email dan maintain hari-hari. Lepas baca delete mana yang tak perlu. Yang perlu simpan dalam folder. Rajin ke nak maintain tengok hari-hari? Mana lagi penat? maintain hari-hari atau having riban-riban email dalam inbox Lepas tu bila nak cari important mail terus tak jumpa?

0 comments:

Post a Comment