Sunday, November 21, 2010

Drama Melayu pun ada class.

Posted by | |

Dulu zaman sekolah rendah, saya layan cerita hindustan. Tiap masa nak tengok hindustan. Semangat betul. Dekat rumah tu, berkotak-kotak video hindustan ada. Yela, zaman kita hingusan dulu mana keluar lagi CD or VCD. Tiap hujung minggu mesti duduk depan TV tunggu cerita hindustan. Tapi sekarang bila dah besar, ahhh.... bayang cerita hindustan pun tak terasa nak tengok. Last time tengok cerita hindustan masa zaman Mohabbatein movie keluar kat TV. Uishh, dulu memang minat dekat Shah Rukh Khan, Salman Khan, anak khan semua saya minat. Hehe~ reason sekarang ni tak layan cerita hindustan sebab, kalau korang perhati betul-betul, mesti jalan cerita lebih kurang sama je. Yang paling tak tahan nak tunggu part habis menyanyi dan menari.

Bila dah masuk matrik, saya layan cerita korea dengan cina. Aihh, hensem betul mamat-mamat korea. Kalau tengok cerita pun mesti pilih, hero hensem ke x. Ala.. korang orang laki pun mesti nak tengok heroin dia cantik ke tak kan kan kan? Tapi satu je tak tahan dengan cerita korea ni. Selalu saya tengok series. Jadi nak habiskan semua series tu mak aihh... lama juga. Selalu kalau cerita dah best, buku saya tolak ketepi. Sanggup nih stay up semata-mata nak habiskan cerita korean ni. Pastu mula la, kelam kabut study sebab nak kuiz. Tak pun assignment buat ala kadar je.

Cerita Melayu pula... saya tak pernah pun khatam tengok cerita P-Ramlee. Cerita P-Ramlee yang saya pernah tengok ialah Labu-Labi, Madu 3, dan Nujum Pak Belalang. Dulu memang tak suka tengok cerita melayu. Kalau tengok pun saya pilih dulu. Saya layan cerita yang kelakar je. Lagi satu, cerita Melayu ni banyak cerita hantu. Kalau korang perasan, time raya almost 24 hours asyik cerita hantu je yang keluar dekat TV. Kalau time puasa syaitan kena ikat, elok-elok lepas puasa Tv channel kasi release semua hantu-hantu. Lepas tu, cerita melayu ni banyak part sedih-sedih la. Aishh... tu yang malas nak tengok. Sebab saya kalau dah sedih, seminggu pun tak hilang lagi sedih tu. Hehe...

Tapi, tahukah anda, cerita melayu sekarang ini sudah ada class. Reason, moral values itu ada. Dulu ada juga moral values. Tapi tak seperti sekarang. Sekarang ni, pelakon pun dah ramai yang pakai tudung bila berlakon. Ok la tu, walaupun pakai tudung time berlakon je. Lagi, moral values drama melayu sekarang ni banyak terselit unsur keagamaan. Jadi sambil tengok cerita tu, penonton belajar juga pasal religion. Bukan tu je, Hehe~ fesyen muslimah pun ada. Tengok artis pakai shawl macam tu, yang lain pun sibuk nak ikut. Trendlah katakan.

Semoga industri hiburan tanah air dapat menghasilkan cerita yang lebih berkualiti. Elakkan cerita tahyul. Penonton sekarang lebih bijak menilai.

0 comments:

Post a Comment