Saturday, November 20, 2010

Cinta jangan dipaksa

Posted by | |

Orang kata cinta tak boleh dipaksa. Cinta je ke? habis benda lain boleh nak dipaksa-paksa? Hehe~ entry kali ni tak ada kena mengena dengan cintan mahupun cintun. Macam mana saya nak suka sesuatu tentang business sedangkan hati lebih cinta kepada techno. Tapi tahap kecintaan terhadap techno ni bukanla pada tahap yang sampai nak beli gadgets harga ribu-ribu ke ratus-ratus ke. Kalau ada orang bagi saya free gadgets memang tahap kecintaan akan bertambah. Haha.. ada ke orang nak bagi?

Memandangkan bila dah join industry ni, semua benda pun kena belajar, so sedar tak sedar saya akui, banyak juga saya belajar pasal business ni. Kira dari zero knowledge, sekarang ni tahulah juga sikit-sikit.



Yesterday, ntah untuk kali ke berapa, saya menjejakkan kaki saya ke bangunan tertinggi di Malaysia, KLCC. Untuk shopping ke? bukan-bukan. Meeting ok. Ada class ke meeting kat KLCC? Kat San Francisco steak house lg. Class ke? Bila mana masuk je wain berada di atas setiap meja. Dan pastinya bila meeting dekat KLCC ni, saya tahu saya akan jumpa dengan client yang tersangatlah heavy smokers. Nampak gambar dekat atas tu? Hehe, KLCC ni view sangatlah cantik especially di malam hari. Sebelum start meeting, saya lepak dekat taman KLCC. Menghirup udara segar puas-puas.

Time tengah meeting, although wain atas meja. But none of us teguk wain tu. Semua Islam ok. Although ada orang German yang join meeting tu, but he know how to respect us. So dalam duk tengah meeting tu, saya belajar pasal share. Company share. Actually project kali ini is more on how to teach students to become entrepreneur. Help the students how to produce and market their own product.

Saya rasa umum tahu kalau kita nak own the company, we need to have share lebih dari orang lain. For instance, kalau kita share company with someone else, we need to have at least 51% share and seorang lagi need to have 49% je share. So bila dah macam tu, we ourselves automatically own the company. Benda ni saya belajar masa saya kecil. Sebab dulu waktu kecil saya selalu tengok drama Melayu. So saya belajar benda ni dari situ. Hehe~ ha, siapa kata tengok tv tu membazir masa?

So, dari project ni, i see there is a group of students yang dah kena tipu bulat-bulat dengan their share partner. Dan ada yang berjaya become the real entrepreneur. Yang berjaya ni, tahniah diucapkan. Mereka yang berjaya ni, they work very hard. Sikit pun tak minta tolong dengan sesiapa. Mereka berdiri atas kaki sendiri. Ada ke orang berdiri atas kaki orang lain? Kalau kaki palsu ada la kan? Hehe~

Ada juga yang kena tipu bulat-bulat. Ingatkan terpilih jadi entrepreneur ni boleh la dapat untung banyak. Tapi last-last untung sikit pun tak ada. Duit sendiri pula banyak yang habis. Di sini saya belajar. If you own 30% of the share, so untuk operating cost pun kita kena keluarkan 30% from the actual cost. Tapi budak-budak ni dah keluarkan 100% for operating cost. Believe it or not, mereka dah keluarkan RM20K lebih. Semua datang dari duit poket yang diorang dah kumpul and some of the money come from the funding yang telah diberi kepada mereka. Last-last mereka-mereka ni dapat penat je la. But what they can do is to learn from their mistake. Jangan suka-suka hati sign contract without mengkaji contract tu dulu.

Itula, sekarang ni nak buat apa pun, kita kena fikir dalam-dalam. Jangan pakai redah je. Lagi-lagi bila dah join business. Dalam business ni, bukan semua orang kita boleh trust. Sebab ada certain manusia ni, suka jadi gunting dalam lipatan. Pendek kata, sentiasa berhati-hati.

4 comments:

Azwan Aziz said...

"...waktu kecil saya selalu tengok drama Melayu. So saya belajar benda ni dari situ. Hehe~ ha, siapa kata tengok tv tu membazir masa?..."

Saya pun sama..hee :)

ierayahaya said...

hehe. tp kecil2 sll kn mrh sbb tgk tv.. sll kn suruh baca buku.. haha...

Azwan Aziz said...

nk tau x sy amik degree in business sbb terpengaruh ngn drama2 melayu tu...haha

ierayahaya said...

haha azwan.. ada ke smpai mcm tu skali terpengaruh.. hehe..

Post a Comment