Monday, November 29, 2010

Bukan panglima perang

Posted by | |

"Aku bukan panglima perang,
namun lagak ku harus garang,
supaya mukaku nampak berang,
barulah dapat ku kutip hutang."


Aishh, apa kena hutang, garang dan sebagainya? Ha... hari ni saya kena buat research pasal "how to manage our cost better". Bila company dah spent some amount of money untuk construction or renovation, company kena ada duit masuk untuk recover balik. So barulah company financial akan balance. So this is what i need to do. I need to find out what is the effective way to manage the cost.

Salah satu cara is to call back client yang degil dan hati batu ni untuk bayar balik segala bill dekat company. Aishh diorang ni, dulu cari kita minta service and everything. Tapi bila dah dapat, hutang tak reti nak bayar. Ada pulak tu company yang dah lingkup. Habis kalau company tu sendiri dah lingkup macam mana kita nak minta diorang bayar? Siapa yang susah? saya juga sebab saya yang kena call diorang ni minta duit. Iyela... ingat nak minta orang bayar hutang ni senang ke? Kadang-kadang kalau nak kesiankan orang pun habis dekat kita siapa nak kesian?

Saya nak kena pungut hutang? Ahaha~ lagak dah macam along dah ni. Kalau orang berhutang dengan saya pun saya segan nak minta diorang bayar balik. Inikan pula nak minta orang bayar hutang company. Aishhh~ Bagi saya senang je. Kalau dah reti berhutang, reti-reti la ingat nak bayar balik. Nak ke meninggal dalam keadaan berhutang? Selagi ada kudrat, silalah jelaskan hutang tu. Cakap pasal hutang, aishhh~ saya pun ada lagi hutang dengan PTPTN. Setiap bulan gigih membayar. Itula cik iera... siapa suruh tak nak belajar rajin-rajin. Kalau pointer bagus for sure boleh apply scholar. Hurm~

0 comments:

Post a Comment