Thursday, November 18, 2010

Life is harder

Posted by | |

This time i just want to say that actually life is harder. No matter how positive i am, there must be certain part of my life yang akan agree that life is actually harder.

Hari ni saya balik kerja dengan meredah hujan. Ingatkan panas sampai ke petang. rupanya hujan sampai ke malam hari. Sepanjang perjalanan balik ke rumah, saya tak sesat pun. But since i keep thinking about my work, saya terlepas blok rumah saya. Ntah blok rumah mana saya sampai saya pun tak tahu. Patut rumah saya level 4, saya dah ternaik sampai level 5. Jauhnya saya mengelamun.

Sampai je dekat rumah i ask my adik, nak makan apa. Semua saya buat except karipap je saya tak nak goreng. Sebab tak ada mood. Cian-cian. Sepanjang balik ke rumah, i keep thinking why is it that i have to do something that i don't like. How i'm going to like sesuatu yang saya tak suka. Dah puas dipaksa-paksa tak nak juga suka. When i ask my dad, he will definitely said, "Papa dulu pun ada benda papa tak suka buat. Papa tak tau buat. But this is how you learn. Belajar sampai pandai". Bila fikir-fikir balik. It's true. No matter how hard it is. No matter how much i cry. At the end of the day, i know that actually i learn something.

Sebenarnya, setiap hari kita belajar benda baru. It's either you realize it or not. Oh ye, time saya duk tengah berfikir-fikir tu, saya teringat kata-kata seorang penceramah. He said, "Kadang-kadang, ada orang tu, tiap hari dia berdoa agar dipanjangkan umur. Tapi dia lupa nak berdoa sebab minta dipanjangkan umur tu". Sebenarnya, penceramah tu nak cakap yang, kalau kita nak berdoa, jangan setakat berdoa minta dipanjangkan umur sahaja. Contoh doa, erm... "Ya Allah, panjangkanlah umur ku supaya aku dapat berjuang demi agama mu atau panjangkanlah umur ku agar aku dapat mendekatkan diri kepada Mu". Mesti ada reason kenapa kita minta umur kita dipanjangkan. Erm, penceramah tu ada juga pesan, "Jangan buat salah sampai salah tu tak dapat dimaafkan".

Aihh, although life is not that simple, tapi sekarang ni saya suka fikir simple-simple. Kalau suatu hari saya kena pergi jauh. Tak ada la jauh, Maybe i need to go to somewhere yang saya tak pernah pergi, apa susah, Google je dalam internet. Yang penting ada cash dalam poket. Tahan taxi then bagi address. Yang penting sampai ke destinasi yang hendak dituju. Kalau nak fikir takut, setiap masa pun perasaan takut tu ada. Sekarang ni, kalau kena balik malam, redah je kegelapan malam tu. Takut? Of course.

Time dah takut tu macam-macam pun boleh terfikir. Macam mana kalau kena bunuh? Ahh.. mati ni kat mana-mana pun boleh. Cuma cara kematian setiap orang tu berbeza. Ajal maut di tangan tuhan. Buat apa takut. Yang penting percaya Allah itu ada untuk melindungi kita. Ada satu masa sedang saya meredah kegelapan malam, beberapa orang anak muda mengusik. They said, "elok-elok cik kak, ada hantu ikut". Ahh, time tu i just said dalam hati, memang ada hantu. Korang la hantu. bukan setakat hantu. tapi kutu malam. Huh, geram tatkala diusik saat-saat dihantui perasaan takut.

4 comments:

Azwan Aziz said...

life gets harder seiring dengan pertambahan usia kita... :)

ierayahaya said...

ahh.. dat's so true la azwan.. hehe~

atie said...

doa sihat tubuh badan sepanjang masa supaya xpernah terlepas beribadat pada Allah..

ierayahaya said...

yupe... dat's also true atie.. ;p

Post a Comment